CESTNÁ NÁKLADNÁ DOPRAVA
Článok I.
Základné ustanovenia
-
Uvedený prepravný poriadok upravuje podmienky, za ktorých spoločnosť XAMEX, s.r.o.,
Štefániková 18, 066 01, Humenné, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Prešov,
oddiel: Sro, Vložka číslo: 35083/P, (ďalej len „dopravca“) vykonáva cestnú nákladnú
dopravu.
-
Cestnú nákladnú prepravu vykonáva dopravca na základe povolenia udeleného podľa
príslušných právnych predpisov a v súlade s platnými normami a týmto prepravným
poriadkom.
-
Dopravca realizuje prepravu na základe písomnej objednávky a/alebo uzatvorenej
prepravnej zmluvy, ktoré musia obsahovať všetky týmto prepravným poriadkom určené
náležitosti.
-
Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je preprava tovaru a iných vecí s ohľadom na
rozsah, charakter a druh prepravy určený týmto poriadkom.
-
Cestnú nákladnú dopravu vykonáva dopravca vozidlami zo svojho vozového parku, ktoré sú
typovo a technicky spôsobilé na dojednaný druh prepravy.
Článok II.
Rozsah a druhy prepráv cestnej nákladnej dopravy
-
Dopravca vykonáva len vnútroštátnu nákladnú cestnú dopravu.
-
Dopravca vykonáva nasledujúce druhy prepráv:
-
preprava sypkého materiálu (piesok, štrk, drť, hlina a pod.),
-
preprava stavebného materiálu (tehly, tvárnice, dlažba a pod.),
-
preprava dreva,
-
preprava nábytku,
-
preprava kontajnerov,
PREPRAVNÝ PORIADOK
-
preprava odpadov.
Iný než v ods. 3. tohto článku vymedzený druh tovarov a materiálov môže dopravca prepraviť len ak má na to spôsobilé vozidlo.
Článok III.
Vylúčenie z prepravy
-
Preprava sa vykoná s vylúčením nasledovných vecí:
-
živých zvierat,
-
skaziteľných potravín,
-
tekutých materiálov s výnimkou vody,
-
nebezpečných vecí ( výbušniny, toxické látky, plyny, horľavé látky a pod. )
Článok IV.
Objednávanie prepravy a prepravné zmluvy
-
Prepravu vykonáva dopravca na základe písomnej objednávky objednávateľa. Ak o to
objednávateľ prejaví záujem a predovšetkým v prípadoch, v ktorých sa bude jednať
o opakované dlhodobejšie poskytovanie dopravných služieb, uzatvoria dopravca
a objednávateľ Zmluvu o preprave vecí podľa § 610 a nasl. Obchodného zákonníka
v závislosti od konkrétnych požiadaviek objednávateľa.
-
Objednávka je vždy písomná a objednávateľ ju doručí dopravcovi poštou, osobne, e-mailom alebo faxom.
-
Objednávateľ je povinný uviesť v objednávke predovšetkým:
-
svoje identikačné údaje – u právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov obchodné
meno, sídlo/miesto podnikania, IČO, DIČ, IČ DPH, IBAN, bankové spojenie. U fyzických osôb
meno a priezvisko, bydlisko.
-
presnú špecikáciu objednaných prepravných služieb (druh, hmotnosť, množstvo, rozmery
zásielky a pod. ),
-
určenie času nakládky, dodacej lehoty a vykládky,
-
miesto odoslania, miesto určenia,
-
kontakt,
-
kontaktnú osobu,
-
osobu oprávnenú potvrdzovať vykonanie služieb.
-
Objednávka musí byť datovaná a podpísaná oprávnenou osobou.
-
V prípade, že dopravca nebude môcť zabezpečiť vykonanie objednaných služieb,
bezodkladne túto skutočnosť oznámi objednávateľovi a dohodne s ním náhradný termín.
Ak k dohode nedôjde, považuje sa objednávka za zrušenú.
-
Objednávku je objednávateľ oprávnený zrušiť písomne, e-mailom alebo faxom najneskôr
24 hodín pred dohodnutým začiatkom plnenia, pokiaľ sa s dopravcom nedohodne inak.
-
Objednávateľ môže pri objednávaní prepravy využiť objednávkový formulár dopravcu, ktorý
si môže vyplniť na webovej stránke www.xamex.sk
-
Zmluva musí obsahovať minimálne náležitosti uvedené v ods. 3 tohto článku, presnú
špecikáciu dopravcu aj objednávateľa, ďalej cenové a platobné podmienky, dobu trvania
zmluvy, dátum a podpisy oprávnených zástupcov obidvoch zmluvných strán.
-
Zmluvu je možné ukončiť:
-
písomnou dohodou zmluvných strán,
-
písomnou výpoveďou ktorejkoľvek zmluvnej strany, pričom výpovedná lehota je 1 mesiac
a začína plynúť prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola doručená
druhej zmluvnej strane, ak v zmluve nie je uvedené inak,
-
odstúpením od zmluvy v prípadoch stanovených zákonom a zmluvou.
-
Zmluva uzatvorená na dobu určitú sa skončí uplynutím dojednanej doby, pokiaľ sa zmluvné strany nedohodnú inak.
-
Zmluvu je možné meniť a dopĺňať len písomnými riadne očíslovanými dodatkami, ktoré
musia byť podpísané oprávnenými zástupcami oboch zmluvných strán.
Článok V.
Práva a povinnosti dopravcu:
-
Dopravca je oprávnený požadovať, aby objednávateľ potvrdil vykonanie požadovanej
dopravy na prepravnom doklade, ktorým je denný záznam o prevádzke motorového vozidla
priamo na mieste a v čase výkonu služby.
-
Dopravca je povinný vykonať prepravu do miesta určenia s odbornou starostlivosťou
v dohodnutej lehote.
-
Dopravca môže svoj záväzok plniť pomocou ďalšieho dopravcu a zodpovedá pritom, ako by
prepravu uskutočňoval sám.
-
Dopravcovi prislúcha dohodnutá odplata – cena za poskytnuté dopravné služby.
-
Ak dopravca nemôže dokončiť prepravu pre skutočnosti, za ktoré nezodpovedá, má nárok
na pomernú časť odplaty s prihliadnutím na už uskutočnenú prepravu.
-
Dopravca je povinný zabezpečiť prepravu dopravným prostriedkom spôsobilým na cesty,
ktoré sú predmetom objednávky/zmluvy a použiteľným na prepravu určenú
v objednávke/zmluve.
-
Dopravca má za čas čakania nárok na zaplatenie poplatku vo výške určenej v jeho cenníku
alebo vo výške dojednanej v objednávke/zmluve. Za čas čakania sa považuje čas od
pristavenia vozidla k nakládke alebo k vykládke až do ukončenia nakládky alebo vykládky
a odovzdanie všetkých dokladov spojených s prepravou vodičovi dopravcu a každé
dopravcom nezavinené prerušenie týchto prác.
-
Dopravca vykonáva nakládku a vykládku len ak je to zmluvnými stranami výslovne
dohodnuté. Ak vykonáva nakládku objednávateľ, dopravca je oprávnený pri nesprávnom
uložení zásielky a/alebo jej nezabezpečení proti pohybu, úniku a pod. odmietnuť prepravu
až do odstránenia závady.
-
Dopravca je oprávnený odmietnuť prepravu aj v prípade, ak pri nakládke zistí, že sa nejedná
o tovar/náklad, ktorý má prepraviť podľa objednávky/zmluvy, prípadne tento má iné
vlastnosti než sú deklarované objednávateľom v objednávke/zmluve.
Článok VI.
Práva a povinnosti objednávateľa
-
Objednávateľ sa zaväzuje určiť osobu oprávnenú podpisovať za neho denné záznamy
o prevádzke motorového vozidla, prípadne v objednávke alebo zmluve uvedie, že tieto
denné záznamy platia aj bez potvrdenia z jeho strany.
-
Objednávateľ je povinný byť prítomný na mieste v čase výkonu služby dopravcom, resp.
zabezpečiť aby bola prítomná ním určená osoba, resp. príjemca zásielky, aby tak
nedochádzalo k zbytočným prieťahom pri potvrdzovaní výkonov dopravcu.
-
Objednávateľ zodpovedá dopravcovi za všetky škody spôsobené nepravdivým popisom
fyzikálnych vlastností zásielky, alebo zatajením nebezpečného alebo nezákonného
charakteru zásielky.
-
Objednávateľ je oprávnený disponovať so zásielkou, najmä môže požadovať od dopravcu
zastavenie prepravy, zmenu miesta dodania alebo vydania zásielky inému príjemcovi, to
však len v prípade, ak dopravca ešte prepravu nevykonal a/alebo nedoručil zásielku inému
príjemcovi, to však len v prípade, ak dopravca ešte prepravu nevykonal a/alebo nedoručil
zásielku pôvodne určenému príjemcovi a/alebo takúto zmenu je dopravca schopný reálne
zabezpečiť bez toho, aby došlo k vzniku škody na strane dopravcu alebo objednávateľa.
-
Objednávateľ je oprávnený odmietnuť vykonanie prepravy dopravcom, ak zistí, že dopravca
nedisponuje potrebnými povoleniami, oprávneniami a/alebo chce prepravu vykonať k tomu
nespôsobilým dopravným prostriedkom.
Článok VII.
Cena a platobné podmienky
-
Jednotkové ceny za služby poskytnuté dopravcom sú dohodnuté v zmluve alebo
objednávke.
-
Cenu za služby objednávateľ zaplatí na základe faktúry vystavenej dopravcom, ktorá bude
splatná do 14 dní odo dňa jej vystavenia, pokiaľ nie je dohodnuté inak.
-
Faktúra vystavená dopravcom musí mať všetky náležitosti daňového dokladu v zmysle
zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v platnom znení, v opačnom prípade je
objednávateľ oprávnený neúplnú faktúru vrátiť dopravcovi. V takomto prípade plynie
lehota splatnosti až dňom doručenia opravenej faktúry.
-
V prípade omeškania s úhradou faktúry je dopravca oprávnený požadovať od
objednávateľa zaplatenie úrokov z omeškania vo výške 0,02% z dlžnej sumy za každý deň
omeškania.
-
Za deň úhrady sa považuje deň pripísania dlžnej sumy na účet dopravcu alebo deň
uhradenia záväzku do pokladne dopravcu.
-
V platobnom styku je objednávateľ povinný stále uvádzať ako variabilný symbol číslo
faktúry.
Článok VIII.
Zodpovednosť za vady:
-
Dopravca zodpovedá za to, že služby budú poskytnuté v súlade so zmluvou, objednávkou,
týmto prepravným poriadkom a príslušnými právnymi predpismi.
-
Vady služieb je objednávateľ povinný oznámiť dopravcovi písomne, e-mailom alebo faxom
a to ihneď po nevykonaní prepravy v dohodnutom termíne alebo v rozpore s ďalšími
dojednanými podmienkami, najneskôr však do 24 hodín od zistenia vady.
-
Vady vo fakturácii prepravných služieb je objednávateľ povinný oznámiť dopravcovi
najneskôr do 30 dní odo dňa vystavenia faktúry dopravcom.
-
Výsledok šetrenia písomnej reklamácie bude oznámený objednávateľovi písomnou formou
do 30 dní od jej doručenia.
-
V prípade uznanej reklamácie zabezpečí dopravca výkon reklamovanej služby, resp.
odstráni reklamované vady do 48 hodín od uznania reklamácie, pokiaľ sa s objednávateľom
nedohodne inak.
-
Na reklamácie uplatnené po uplynutí lehôt uvedených v ods. 2. a 3. tohto článku dopravca
neprihliada.
Článok IX.
Náhrada škody
-
Zmluvné strany zodpovedajú za všetky škody spôsobené porušením povinností, ktoré im
vyplývajú zo zmluvy, objednávky, tohto prepravného poriadku a príslušných právnych
predpisov.
-
Pri uplatnení náhrady škody sa budú zmluvné strany riadiť príslušnými ustanoveniami
Obchodného zákonníka.
-
Dopravca nie je povinný nahradiť objednávateľovi škodu, ak k porušeniu jeho povinností
došlo v dôsledku neposkytnutia spolupôsobenia zo strany objednávateľa alebo ak
dopravca konal na základe podkladov, pokynov alebo informácií poskytnutých
objednávateľom v súvislosti so zabezpečením predmetu tejto zmluvy, ktoré boli neúplné,
nepresné alebo nesprávne.
-
Dopravca nenesie zodpovednosť za vniknuté škody v prípadoch, ak porušenie zmluvných
povinností bolo spôsobené okolnosťami vylučujúcimi zodpovednosť, alebo ak sa dostal do
omeškania v dôsledku meškania objednávateľa.
-
Zmluvné strany sú zbavené zo zodpovednosti za čiastočné alebo úplné neplnenie
zmluvných povinností podľa tejto zmluvy v prípade, že toto nesplnenie je v dôsledku vyššej moci.
-
Zmluvná strana, ktorá sa odvoláva na vyššiu moc, je povinná oznámiť písomne druhej
strane najneskôr do 5 dní odo dňa zistenia okolností vyššej moci, že táto skutočnosť nastala.
-
Za okolnosti vylučujúce zodpovednosť sa považujú predovšetkým: vojna, mobilizácia,
štrajk, živelné a iné katastrofy, ktoré zmluvná strana nemohla predvídať ani im zabrániť.
Nedostatok pracovných síl alebo materiálu a surovín u subdodávateľov sa nepovažuje za
prípad vyššej moci, pokiaľ k nim nedošlo následkom vyššej moci.
Článok X.
Mimoriadne udalosti
-
Mimoriadnymi udalosťami počas prepravy sú:
-
dopravná nehoda vozidla,
-
požiar vozidla,
-
odcudzenie, poškodenie alebo zničenie vozidla,
-
odcudzenie, poškodenie, strata alebo zničenie zásielky/nákladu.
-
Dopravca je povinný každú mimoriadnu udalosť okamžite nahlásiť objednávateľovi
a taktiež príslušným orgánom ( polícia, hasičský zbor ).
Článok XI.
Ostatné ujednania
-
Podpisom objednávky alebo zmluvy zároveň dáva objednávateľ spoločnosti Xamex,
s.r.o. v súlade so zákonom č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v platnom znení súhlas na spracovanie svojich osobných údajov v rozsahu meno, priezvisko, titul, adresa, dátum narodenia, rodné číslo, číslo občianskeho preukazu v informačnom systéme zhotoviteľa Právne vzťahy zaregistrovanom na Úrade pre ochranu osobných údajov pod č. 524875
Dopravca je oprávnený uvedené osobné údaje použiť za účelom evidencie
objednávky, zmluvy a poskytnutých plnení, ďalej z dôvodu vymáhania nárokov v súdnom
alebo exekučnom konaní a za týmto účelom ich archivovať, spracovávať a užívať. Súhlas sa
udeľuje na dobu určenú príslušnými právnymi predpismi na úschovu účtovnej
dokumentácie, minimálne však na dobu vysporiadania vzájomných nárokov medzi XAMEX, s.r.o. a objednávateľom. Odvolať súhlas môže objednávateľ v prípade, ak sa preukáže,
že XAMEX, s.r.o. vymedzené osobné údaje použil na iný účel.
-
Prevádzkovateľom osobných údajov je spoločnosť XAMEX, s.r.o., so sídlom Štefániková 18,
06601 Humenné /ďalej len XAMEX, s.r.o., ktorá spracúva osobné údaje za podmienok
uvedených nižšie.
-
Spracúvanie osobných údajov na jednotlivé účely:
-
objednávky na prepravu, zmluvy o preprave:
Spoločnosť Xamex spracúva tieto účely nasledovné osobné údaje objednávateľa:
meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa, telefónne číslo, e-mailová adresa.
Právnym základom spracúvania osobných údajov je -článok 6 ods. 1 písm. b)
Nariadenia o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom
pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné
nariadenie o ochrane údajov) (ďalej len „Nariadenie GDPR“).
Spracúvanie osobných údajov spoločnosťou XAMEX, s.r.o. je nevyhnutné na
plnenie objednávky, zmluvy o preprave.
Osobné údaje sú spracúvané počas obdobia plnenia objednávky , zmluvy o preprave a počas plynutia reklamačnej doby na vykonanú prepravu.
-
plnenie zákonných povinností spoločnosti XAMEX, s.r.o.
Spoločnosť XAMEX, s.r.o. spracúva osobné údaje uvedené v písm. a) na účely
plnenia zákonných povinností spoločnosti XAMEX, s.r.o.
Právnym základom spracúvania je článok 6 ods. 1 písm. c) Nariadenia GDPR (napr.
zákon o účtovníctve, zákon o dani z pridanej hodnoty, zákon o dani z príjmov, zákon o
ochrane spotrebiteľa, zákon o archívoch a registratúrach).
Spracúvanie osobných údajov spoločnosťou XAMEX, s.r.o. je nevyhnutné na účely
plnenia zákonných povinností spoločnosťou XAMEX, s.r.o..
Osobné údaje sú spracúvané počas doby vyžadovanej príslušným právnym predpisom.
-
Práva dotknutej osoby
Dotknutá osoba má právo podať návrh na začatie konania na Úrad na ochranu osobných
údajov Slovenskej republiky, ak sa domnieva, že je priamo dotknutá na svojich právach
ustanovených Nariadením GDPR alebo príslušnými právnymi predpismi.
Dotknutá osoba má voči prevádzkovateľovi právo (i) požadovať prístup k osobným údajom,
(ii) na opravu osobných údajov, (iii) na vymazanie osobných údajov, (iv) na obmedzenie
spracúvania osobných údajov, (v) právo na prenosnosť osobných údajov a (vi) právo
namietať proti spracúvaniu osobných údajov. Tieto práva si dotknutá osoba môže uplatniť
kontaktovaním spoločnosti XAMEX, s.r.o., písomne zaslaním listu na adresu sídla spoločnosti.
Príslušným právnym predpisom je najmä Nariadenie GDPR, aplikovateľný zákon o ochrane
osobných údajov v účinnom znení a ostatné aplikovateľné všeobecne záväzné právne
predpisy.
-
Na právne vzťahy medzi objednávateľom a dopravcom neupravené objednávkou, zmluvou,
alebo týmto prepravným poriadkom sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 513/1991 Zb.
Obchodný zákonník v platnom znení. Objednávateľ, ktorý je fyzická osoba – nepodnikateľ
a dopravca sa v zmysle §262 Obchodného zákonníka dohodli, že ich záväzkový vzťah sa
spravuje Obchodným zákonníkom.
-
Prípadné spory budú zmluvné strany riešiť v prvom rade dohodou uzatvorenou
oprávnenými zástupcami obidvoch účastníkov. Ak k mieru nedôjde, je spory medzi
objednávateľom a dopravcom oprávnený rozhodovať vecne a miestne príslušný súd.
-
Objednávateľ a dopravca budú v prípade sporov týkajúcich sa potvrdenia času a miesta
výkonu služby vychádzať predovšetkým zo záznamov monitorovacieho GPS/GPRS systému
vozidiel, ktorým sú vybavené vozidlá dopravcu, s čím objednávateľ bez výhrad súhlasí.
Článok XII.
Záverečné ustanovenia
-
Dopravca si vyhradzuje právo na zmenu a dopĺňanie tohto prepravného poriadku, pričom
o zmenách bude informovať objednávateľa formou zverejnenia zmien na svojej
internetovej stránke www.xamex.sk uvedením dátumu, od ktorého tieto zmeny
nadobúdajú účinnosť pokiaľ sa s objednávateľom nedohodne inak.
-
Objednávateľ je povinný ihneď oznámiť dopravcovi zmenu adresy/sídla, korešpondenčnej
adresy, obchodného mena a ďalšie skutočnosti dôležité pre fakturáciu služieb a/alebo
ktoré majú priamy vplyv na plnenie objednávky/zmluvy. Objednávateľ je povinný oznámiť
dopravcovi bezodkladne aj vstup do likvidácie alebo zahájenie konania v zmysle zákona
o konkurze a reštrukturalizácii.
-
Písomnosti si budú objednávateľ a dopravca doručovať na poslednú známu adresu, na
adresu uvedenú v objednávke/zmluve a/alebo na adresu uvedenú v obchodnom,
živnostenskom alebo inom ociálnom registri. Ak sa zásielka odoslaná na adresu uvedenú
v predchádzajúcej vete vráti ako nedoručená alebo ak adresát odmietol zásielku prevziať,
považuje sa zásielka za doručenú tretím dňom po jej odoslaní.
V Humennom , 21.08.2020